Bingkisan Hati..

Kehadiranku Ini Bukan Hanya Untuk Memberitahu, Tapi Juga Untuk Mencetuskan Mahu!!

Tuesday, November 17, 2009

lebih baik SEPULUH kalau tak tiga puluh...

Assalamualaikum w.b.t


“Hai!!!! Awak ape khabar harinie??..” Kalau takpun “hello!! Camane awak harinie?? “Itulah perkataan yang mungkin kite selalu ucapkan apabila kita bertemu antara satu sama lain. Tapi sedarkah kita bahawa ada satu kalimah yang sememangnya kian dilupai dan kalimah ini sememangnya sangat dianjurkan oleh Islam sendiri


Kalimah itu ialah Assalamualaikum.. Sebenarnya hati ini terdetik ingin mengepos mengenai kalimah ini kerana merasakan kalimah ini semakin dilupai dan kian kurang kedengaran antara sesama kita. Ingatkah kita sewaktu zaman muda-muda dulu(waktu sekolah) bile jumpe senior saje terus beri salam tanpa mengetahui apakah asbab dan musababnye..

Sebagai seorang muslim kita mestilah mempraktikkan amalan ini apabila bertemu atau berjumpa saudara seIslam dimana sahaja berada. Firman Allah dalam surah An-Nisa' ayat 86


"Jikalau engkau semua diberi penghormatan dengan sesuatu penghormatan yakni salam, maka jawablah penghormatan atau salam itu dengan lebih daripadanya atau balaslah dengan yang serupa dengannya"


Disini jelaslah kepentingan amalan salam ini. Banyak lagi dalil-dalil yang menekankan tentang amalan ini. Disini saya ingin akhiri post kali ini dengan sebuah hadis .


Dari Imran bin al-Husain r.a. katanya,


"Ada seorang lelaki datang kepada nabi saw, lalu dia mengucapkan Assalamualaikum. Kemudian nabi mengucapkan, "SEPULUH", maksudnya pahalanya digandakan sepuluh kali. Selanjutnya datang orang lain lalu dia mengucapakan, "Assalamualaikum warahmatullah", Lalu rasulullah berkata, "DUA PULUH", maksudnya pahalanya dilipatkan dua puluh kali. Kemudian ada pula orang lain datang , lalu mengucapkan "Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakatuh". Kemudian rasulullah membalas salam tersebut lalu bersabda: "TIGA PULUH", maksudnya pahalanya dilipatkan tiga puluh kali.


Jadi, saya ingin menyeru kepada diri ini dan juga sahabat-sahabat yang lain agar mengamalkan amalan ini. Kalau berasa berat untuk mengucapkan yang tiga puluh, cukuplah sekadar yang sepuluh itu... Samalah-samalah kita menghidupkan amalan ini..


Assalamualaikum warahmatullahhi wabarakatuh..


Wallahualam..

3 comments:

  1. Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh...

    betul3x..kenapalah kita susah sangat nak ucapkan salam kepada orang lain???....jom,kita kutip pahala dengan memberi salam..dalam masa yang sama kita dapat mendoakan kesejahteraan sesama kita....

    ReplyDelete
  2. walaalaikummussalam..

    betul2X.. hehe sama2lah kite istiqamah dalam ibadat ini... inysaallah..

    ReplyDelete
  3. betul...amaln yang paling baik adalah istiqamah dalam melakukannya.....

    ReplyDelete