Bingkisan Hati..

Kehadiranku Ini Bukan Hanya Untuk Memberitahu, Tapi Juga Untuk Mencetuskan Mahu!!

Friday, November 6, 2009

Mampukah Ukhuwah Terbina Berkekalan selamanya????

Asssalamualaikum wbt...

ahhhh!!! ko memang dah lame sakitkan hati aku!, Ko asyik fikir tentang diri ko jea.. Ko tak penah nak pon nak fikir tentang orang lain.. aku dah bosan berkawan dengan ko.. Perkara ini selalu berlaku sekiranya tiada persefahaman lagi dalam persahabatan, dan mungkin juga perkara sebegini pernah berlaku dalam hidup kita...


nielah akibatnya bile ukhuwwah retak.. hehehe
p/s: sorie amir..huhu

Persoalannya disini,, mampukah Ukhuwwah yang terbina dapat berkekalan hingga ke akhir hayat.?? sebenarnya ukhuwwah dapat berkekalan sekiranya ukhuwwah yang terjalin itu adalah semata-mata kerana Allah, tidak kerana manusia dan lebih teruk lagi kerana harta benda.. sekiranya ukhuwwah yang terjalin atas dasar takwa kepada Alla nescaya persahabatan itu akan berkekalan selama-lamanya...Islam telah banyak menggariskan beberapa adab dalam menjalinkan persahabatan. Dari Anas r.a bahawasanya Rasulullah saw bersabda:

"Janganlah engkau saling benci-membenci, saling dengki-mengdengki, saling belakang-membelakangi, salimg putus-memutuskan ikatann persahabatanatau keluarga dan jadilah engkau semua hamba-hamba Allah yang bersaudara.Tidaklah halal bagi seseorang Muslim kalau ia tidak menyapa saudaranya lebih dari tiga hari"

Sudah terbukti bahwa Islam amat mementingkan tali persahabatan yang terbina sehinggakan dinyatak bahawa tidak halal seseorang itu sekiranya tidak menyapa saudaranya lebih dari tiga hari. So, mari kite renung kembali, berapa lama tempoh untuk kita memaafkan orng yang kita marah sekiranya kita bergaduh???? Tepuk dada, tanya iman..

Persahabatan dan percintaan dengan dasar ikhlas karena Allah bagaikan pohon yang menjulang tinggi ke langit dan akarnya menghunjam ke bumi, tumbuh di hati-hati yang suci, disirami (disemai) dengan ilmu, indah dan manis dengan kejujuran dan ketulusan, menjadi besar dengan husnudzan (bersangka baik), buahnya disediakan mimbar-mimbar dari cahaya di hari kiamat untuk mereka, apakah kita siap untuk berteduh di bawah naungan pohon tersebut dan melaksanakan hak-hak persahabatan?

Akhir kata kepada diri ana dan juga sahabat-sahabat sekalian....Untuk mendapat sahabat yang sejati... kita perlu bersedia menjadi sahabat yang sejati renung-renungkanlah

Wallahualam..

12 comments:

  1. good one indeed, mmg kena batang hidung aku ah! >.< haihh -_-"

    ReplyDelete
  2. indahnya ukhuwah jika kerana Allah.......
    dikala terlupa ada yang menginggatkan....

    ReplyDelete
  3. same2lah kite saling berpesan2... mudah2an mendapat keredhaan darinya.. insyaallah..

    ReplyDelete
  4. ntah la muizz, mcm easier said than done plak. i have this problem but i cant seem to solve it kot. belum terbukak pintu hati lagi nak kembali menegur mcm biase.

    ReplyDelete
  5. tak wan..kalau kite tak try macamane kite nak tau..ingat!! kite hanye berusaha.. klo kite dah meminta maaf, tapi die masih taknak maafkan, tue terpulang kepada dia.. tapi ingat!! kite merancang, tapi Allah yang menentukan.. kerana Dialah sebaik2 perancang.. yang paling penting kita ikhlas untuk berbaik dgnnya..

    ReplyDelete
  6. masalahnya nak ikhlas tu la. bukan kate 3 hari, nak dekat 3 bulan pun ade. pergh keras gile hati aku. aku tau aa aku yg salah dlm hal tk menego, tp kalau aku tego, buat cam biase, sedangkan hati still tk ikhlas? hailaa susah susah ade ego tinggi ni >.<

    ReplyDelete
  7. ooo.. macam tue ke, takpe2 wan, sesungguhnya meminta maaf itu lebih mulia daripada memaafkan orang lain.. memang benda nie pahit, tapi wan, dalam kepahitan pasti ade kemanisan.. so, pedulikan ego kita, n try lakukan perubahan.. insyaallah semua akan baik2 sahaja..

    ReplyDelete
  8. mengangguk tanda setuju. tapi nak buat? ntah la. payah payah.

    ReplyDelete
  9. nasihat sebagai seorang sahabat.. wan tryla lakukan perubahan.. huhu.. selamat menjernihkan apa yang telah keruh.. insyaallah..

    ReplyDelete
  10. ^^ insyaAllah. but i cant promise. my ears listen well compared to my ego.

    *huarghh bertimbun dosaku T.T

    ReplyDelete
  11. Allah Taala berfirman yang bermaksud: “Sesungguhnya orang mukmin itu bersaudara. Maka damaikanlah di antara keduannya yang bersaudara. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, moga kamu di kalangan orang yang memperolehi rahmat” al-Hujarat (49)

    ReplyDelete
  12. usaha menego berjaya! hahaa alhamdulillah. terima kasih ya musafir alam ekeke x)

    ReplyDelete