Bingkisan Hati..

Kehadiranku Ini Bukan Hanya Untuk Memberitahu, Tapi Juga Untuk Mencetuskan Mahu!!

Saturday, January 2, 2010

ayah dan ibu......itulah permulaan kami...

Assalamualaikum...

hoohohohohohoho............. merry christmas!!! senoving godang(happy new year dalam rusia + bhs trg,haha).. pelik betul knape orang rusia nie memang semangat giler nak sambut dua perayaan nie kalah kite sambut hari raye puase..

.............................................................................

tujuan post kali nie diposkan bukannya nak cakap pasal perayaan rusia or whatever, tapi hanya untuk meluahkan perasaan yang terbuku di hati. haiihhh... dah tiga bulan dah aku bermusafir kat bumi rusia nie yea, banyak mende dah aku lalui, susah payah, senang lenang, pahit manis, masam masin semua dah ku rasa..

sebenarnya hati ini tergerak untuk menulis selepas tengok adegan dalam citer code blue(haa!! nak amik kesempatan nak promote cter nie, memang superb untuk bdk medic tgk!!!)
secara ringkasnya, babak tue tentang pengorbanan nenek die yang sanggup berkorban untuk membesarkan cucunya.. Ya Allah!!! touching habis la part tue.. so tergerak lah hati kecil ini untuk mengepos tentang tanggungjwb anak(specificnya kitalah!) terhadap orang tua kita.

sekarang nie, mari kite imbas kembali zaman silam kita
.......................................................................................

dah2, cukup2, jangan imbas lame2, hehhehe. pernahkah kite menyakitkan hati mereka?? pernahkah kite meninggikan suara kita terhadap mereka?? adakah semua hak mereka ke atas kita telah kita tunaikan?? siapa yang berani jamin yang die nie telah buat semua hak orang tuenye ke atasnya, spa yang berani jamin yang die tak pernah sakitkan hati ibubapanya?.kalau ade orang macam tue, alhamdulillah.. masing2 kenal diri masing2.. tepuk dada tanya iman..

Dari Abdullah Ibn Amru ra bahawa rasulullah saw bersabda:

"sesungguhnya dosa yang paling besar ialah derhaka kepada ibubapa. Abdullah berkata: Apakah dia derhaka kepada ibubapa?. Baginda bersabda:seorang memaki bapa seorang yang lain maka orang itu memaki bapanya, seorang memaki emaknya maka dia memaki emaknya juga".

lihatlah bagaimana islam mengajar kita supaya menghormati kedua insan yang mulia ini, sedangkan ibubapa orang dilarang untuk kita kutuk, inikan lagi ibubapa sendiri. so, ape kes bagi anak2 yang sepak terajang mak die semata-mata untuk dpatkan duit untuk beli dadah?? tue bukan setakat maki tapi TERAJANG!!!! nie nak marah nie...

kita sebagai anak2 haruslah memnunaikna segala hak2 mereka keatas mereka. apa yang mereka suruh selagi tak berlawanan dengan hukum syarak, maka ikutlah.. ada satu lagi hadis yang bermaksud:

"mentaati kedua ibubapa itu adalah lebih utama daripada solat, sedekah, puasa, haji, umrah dan jihad fisabilillah"

so, renung2kanlah. sejauh mana kita menghargai kedua ibubapa kita, kita sendiri saja yang dapat menilainya......fikir2kanlah.

kalau ade mase tengoklah2 video nie...


p/s: bagi kawan2 yang tinggal serumah dengan ibubapanya sekarang, hargailah mereka, kalau aku di tempatmu, aku akan peluk2 mak dan ayah aku.. aduuuhhh.. rindu betul nie.

3 comments:

  1. salam....
    betul3x..ibu boleh jaga 10 orang anak hingga berjaya...
    tapi,seorang anak pun belum tentu dapat jaga seorang ibu....
    moga2 kita dapat menjadi anak yang soleh....

    ReplyDelete
  2. insyaallah, anak yang baik adalah anak yang mampu menunaikan semua hak ibubapa keatasnya. insyaallah kita akan tergolong dalam golongan itu.

    ReplyDelete
  3. alhamdulillah..post yg agak baek..insya Allah, pengorbanan mereka seharusnya kita ingati selalu..

    ReplyDelete